Zimní pneumatiky – rady nad zlato při nákupu
Zimní pneumatiky. Jak na to: výběr zimních pneumatik. Musím si koupit zimní pneumatiky, nebo stačí sněhové řetězy? Co to sakra je popíjení? Kdy potřebuji pneumatiky s hroty a kdy mi postačí pneumatiky bez hrotů?
Pokud vás zajímá, jak vybrat správné pneumatiky na zimu nebo zda je vůbec potřebujete, zde jsou odpovědi na osm nejčastějších otázek o zimních pneumatikách.
Obsah článku:
Zimní pneumatiky
(Mnoho lidí stále nazývá pneumatiky používané v chladných měsících „zimními pneumatikami“, ale přesnější je nazývat je „zimními pneumatikami“. Pro účely tohoto článku používáme oba termíny pro označení pneumatik určených pro jízdu v zimě).
1. „Potřebuji zimní pneumatiky?“
Zimní pneumatiky jsou důležité pro bezpečnou jízdu, pokud žijete někde, kde je sníh, led, břečka nebo mrznoucí déšť a teploty 40 stupňů nebo nižší. Jsou také vhodnou volbou, pokud v chladných měsících běžně cestujete přes sněhové oblasti nebo hory. Další věcí je, že na Slovensku jsou povinné.
2. „Mohu jezdit na sněhu, když mám na bočnici pneumatiky s označením „M+S“?“
Některé celoroční pneumatiky jsou označeny M+S. Tato zkratka znamená bláto a sníh. Tyto pneumatiky mají agresivnější dezén, který zajišťuje lepší trakci v různých podmínkách díky použití větších bloků běhounu a širších mezer mezi nimi. Cílem těchto pneumatik je dosáhnout optimální životnosti a dobrého výkonu za většiny povětrnostních podmínek.
To však neznamená, že jsou vhodné pro jízdu v zimě. Na kluzkém povrchu neposkytují takovou trakci, ovladatelnost a krátkou brzdnou dráhu jako zimní pneumatiky.
Chcete-li zajistit bezpečnější jízdu na rozbředlém sněhu nebo ledu, hledejte pneumatiky vyrobené ze správné směsi a označené Mountain Snowflake. To znamená, že byly skutečně testovány a certifikovány pro provoz v zimních podmínkách. Můžete si vybrat z jedné z nejlepších prodejen pneumatik na Slovensku, a to je
autoobuv.sk
3. „Mám celoroční pneumatiky, takže nepotřebuji zimní pneumatiky. Je to tak?“
Špatně. Nevěříte tomu? Podívejte se na srovnání jízdy na celoročních a zimních pneumatikách.
Pokud jezdíte po zasněžených nebo zledovatělých silnicích, pouze zimní pneumatiky vám zajistí dobré brzdné schopnosti a bezpečné řízení. Je to proto, že jsou konstruovány zcela odlišně. Jak?
Jiná směs. Letní a celoroční pneumatiky jsou vyrobeny z tužší pryžové směsi. To pomáhá pneumatice udržet tvar při odvalování na horkém povrchu. Zimní pneumatiky jsou vyrobeny z hydrofilní (tj. „vodomilné“) pryže, která je v zimním počasí měkčí a poddajnější. Tato pružnější guma je jedním z důvodů lepší trakce na sněhu a ledu.
Dalším důvodem je konstrukce běhounu. Zimní pneumatiky mají větší poměr „dutiny k výstupku“, což znamená, že mezi bloky běhounu (výstupky) jsou větší drážky. Bloky běhounu mají také nepravidelné ostré hrany.
Když pneumatika se širokými drážkami a okraji přejíždí přes zhutnělý sníh, prořízne a nabere část sněhu do dutin na povrchu pneumatiky, což umožní, aby běhoun zůstal v těsnějším kontaktu s vozovkou. Rychlost pneumatiky pak tento sníh vyhazuje z drážek. Zimní pneumatiky tak poskytují agresivnější trakci než celoroční pneumatiky.
4. „Měl bych si nechat přezout zimní pneumatiky?“
Většina zimních pneumatik má již lamely s malými vzorovanými drážkami na výstupcích, které vytvářejí další hrany pro lepší přilnavost k vozovce. Na nových nebo použitých pneumatikách lze za poplatek zhotovit dodatečné bezpečnostní lamely. Pokud pravidelně jezdíte na kluzkých silnicích, je přidaná trakce díky vlastnímu lamelování dobrým způsobem, jak zlepšit rozjezd, zastavení a přilnavost při odvalování.
5. „Lze koupit použité zimní pneumatiky?“
Než si pořídíte sadu „lehce ojetých“ zimních pneumatik, proveďte tři rychlé kontroly. Zaprvé se ujistěte, že mají správný rozměr. Číselnou řadu můžete vyhledat v návodu k obsluze vozidla nebo přímo na bočnici stávajících pneumatik u ráfku. (Jak číst pneumatiku – vysvětlení.) Pokud si nejste jisti, zda pneumatiky, o kterých uvažujete, mají správný rozměr, zavolejte prodejci pneumatik a ujistěte se.
Za druhé změřte hloubku dezénu pomocí měřiče hloubky dezénu pneumatiky. Koupíte ho v každém obchodě s autodíly za méně než pět eur. Nebo to nechte udělat technika v pneuservisu; mělo by to být zdarma. Měření provádějte na více místech v drážkách každé pneumatiky.
Nová pneumatika má obvykle hloubku dezénu 11/32 palce. Obecně platí, že pokud má zimní pneumatika na sobě 6/32 palce nebo méně, její výkon na sněhu se brzy sníží. Proto si dobře rozmyslete, zda dostanete to, za co zaplatíte.
Nejlepší výběr
Zatřetí se ujistěte, že nedochází k nerovnoměrnému opotřebení. Vykazovalo měření hloubky dezénu mezi čtyřmi pneumatikami nějaké rozdíly? Je opravdu běžné, že se pneumatiky časem opotřebovávají různě. Pokud je rozdíl mezi dvěma pneumatikami větší než 3/32 palce, tyto použité pneumatiky zlikvidujte. Jízda s nevhodnými pneumatikami nebo obutí nesprávného rozměru na vozidlo vám z dlouhodobého hlediska NEUŠETŘÍ peníze. Riskujete vysoké účty za opravu převodovky.
Není také dobré nasazovat zimní pneumatiky pouze na přední nebo zadní kola. Tím vzniká velký rozdíl v trakci mezi nápravami. A to bude znamenat menší, nikoli větší kontrolu nad řízením.