Slovenský jazykSLOVENSKÝ JAZYK A LITERATURA
Ján Kollár – Dcera slávy
Ján Kollár – Slávy dcera o díle a autorovi . Slava’s Daughter poezie, skladba , zpěv . Ján Kollár – Glory’s Daughter vše, co potřebujete vědět :
Obsah článku:
Ján Kollár
- Studoval na evangelickém lyceu v Bratislavě, později na německé univerzitě v Jeně (naši učenci uměli německy i maďarsky).
- Na stránkách Jena byl svědkem toho, jak německá mládež touží po sjednocení Německa. Na hradě Wartburg byl svědkem oslav výročí Lutherovy reformace. Snaha o sjednocení Německa v něm vyvolala obavy z osudu Slovanů.
- Vytvořil myšlenku slovanské vzájemnosti – podporoval kulturní spolupráci Slovanů.
- Tvrdil, že existuje národ československý a ne český a slovenský, proto odmítl Bernolákovu slovenštinu a pokračoval v psaní v jazyce slovenských evangelíků: biblická čeština(odtud název, protože evangelíci psali v jazyce české Bible vydané v Kralici).
- Pobyt v Německu ho ovlivnil i citově, když se zamiloval do Frederiky Wilhelminy Schmidtové, s níž se mohl oženit až o 16 let později, když zemřela její matka, která si nepřála, aby její dcera odešla do Uher, tak necivilizované země!
- Ján Kollár – Slávy dcera o díle a autorovi . Slava’s Daughter poezie, skladba , zpěv . Ján Kollár – Dcera Slávy vše, co potřebujete vědět
- Všechny povinné práce naleznete na adrese
Slovenský jazyk
Ján Kollár – Dcera slávy
Dcera slávy
- Jedná se o básnickou skladbu (tj. dílo delší než báseň).
- Složení: Předmluva a pět zpěvů.
Názvy zpěvů:
1. zpěv: Hall /čte Zála/,
2. zpěv: Labe, Rýn, Vltava/ Rýn je řeka Rýn/,
3. zpěv: Danube,
4. zpěv: Léthé,
5. hlas: Acheron.
- Autora inspirovala jeho láska k Friderike Wilhelmine(Mina) Schmidtové, kterou poznal během studií na v Jeně. Evangelíci neměli v Uhrách žádné univerzity, a tak museli studovat v zahraničí. Druhým inspiračním zdrojem byla myšlenka slovanské vzájemnosti, jejímž tvůrcem byl sám Kollár. Představitelem této myšlenky je i Šafárik, po němž je pojmenována univerzita v Košicích .
- Uměleckým vrcholem díla je Předmluva. Z hlediska je forma napsal časoměřič také proto, že v klasicismu se autoři vrátili do antiky a časomíra má antický původ. Zpěvy nejsou psány časoměřičem, ale sylabotónický veršový systém a mají formu sonetu, který se tehdy nazýval slabiky(4,4.3,3 verše).
- Tématem skladby je cesta lyrického hrdiny, který se vrací domů na Slovensko z Jeny přes území obývané Slovany. Kromě LH se Mina objevuje především v díle .
Předmluva: je nářkem nad osudem Slovanů, zejména Polabských, kteří v minulosti žili v okolí Jeny a jsou nyní již ponížení. Autor ale také mluví o svobodě, úctě k člověku a pro národy. Styl předmluvy je zdobný, přehnaný, rétorický. - 1. zpěv: název sálu je řeka, která protéká Jenou. V písni autor vzpomíná na krásné chvíle strávené s Minou, loučí se s milovanou a krajem a odjíždí domů. Milostná témata se prolínají s vlasteneckými .
- 2.zpěv a 3. zpěv je pojmenován podle řek. Autor cestuje z Jeny údolím Labe přes Čechy do své vlasti na břehy Dunaje. Zachycuje své dojmy z Pobaltí a Pobaltských zemí a také Slovenska. Mluví o slavné minulosti , kritizuje nejednotnost Slovanů, vyzývá k jednotě. Truchlí po rozchodu s Mina.
- Čtvrtý zpěv je pojmenován podle slovanského nebe, kde jsou vlastenci, kteří se zasloužili o slovanský jazyk, kulturu. Po obloze ho doprovází Mína, která se promění v nadpozemskou bytost a stane se dcerou bohyně Slávy, odtud název.
- Pátý zpěv se odehrává v pekle, zde se básník setkává s těmi, kteří Slovanům ublížili.
Ve čtvrtém a pátém Canto se autor inspiroval renesančním autorem Dantem a ten také putuje peklem, očistcem a nebem ve svém díle Božská komedie. ( Pro zajímavost, nebe se také nazývá eden, paradiso a peklo je inferno – to pro rozšíření slovní zásoby.
- Pěstování rajčat – 10 tipů pro pěstování
- Kdo je freelancer – Vše o freelancerech
- Mast na průdušky – nejlepší mast na průdušky
Znaky klasicismu v dílech :
– motiv cesty, putování
– přítomnost božstev – bohyně Lada
– nářek
– časoměřič
Znaky preromantismu:
– intimní téma – láska
– Vztah k národu
– lyrických i epických prvků, což se nazývá synkretismus.
– nepoužívá časomíru na celou práci.