Hugolín Gavlovič – Valaská škola – Vše o práci
Hugolín Gavlovič – Valašská škola . postavy, děj, obsah díla, kompozice . Hugolín Gavlovič Valaská škola . postavy, děj, obsah díla, kompozice .
Obsah článku:
Hugolin Gavlovic
-
byl slovenský kněz a spisovatel
-
jeho dílo patří do období barokní literatury.
Baroko:
-
16. – 18. století, evropské kulturní hnutí
-
sociální a politické poměry: třicetiletá válka, turecké vpády, protireformační boje, sociální útlak, lidi zachvacuje pesimismus, zoufalství a beznaděj, začíná nedůvěra v pozemský život,
-
lidé se utíkají k Bohu
-
se snaží zachytit a zdůraznit duchovní a přírodní principy, které jsou základem poznávané skutečnosti a řídí ji.
-
vzniká v Itálii a Španělsku, církev upevňuje svou moc.
-
z italského barocco – perla nepravidelného tvaru
-
pochází z výtvarného umění
-
rysy: dekorativnost, pompéznost (okázalost), patetičnost (přehánění), mohutnost a masivnost, zakřivenost, hyperbolizace, extáze (sv. Terezie), např. v žilinském kostele sv. Kostel svaté Barbory, kostel na Mariánském náměstí
-
opak renesance, hlásající návrat k náboženským hodnotám.
-
Motto: „všechno je marnost nad marnost a roztrpčení ducha.“ Memento mori! Vanitas vanitatum et omnia vanitas!
-
vyznačuje se knižním stylem se složitými stylistickými a jazykovými prostředky a neobvyklými obrazy.
-
používá mnoho tropů a figur, mnoho synonym, složitých metafor, symbolů, hyperbol a přirovnání.
-
Pozemský život byl chápán jako hra nebo sen a byl znázorňován pomocí znamení a symbolů .
-
Ačkoli se narodil v Polsku, od útlého dětství žil na Slovensku.
-
po ukončení studií vstoupil do františkánského řádu, v tomto období si také změnil občanské jméno Martin na řeholní jméno Hugolín.
-
Byl vysvěcen na kněze, poté působil jako kazatel v Žilině, Prusku a v Hořovicích.
-
když onemocněl plicní chorobou, chodíval do hor na salaše, kde vznikl námět pro toto dílo.
-
používal předbernolákovskou slovenštinu (předspisovnou slovenštinu)
Vypadávání vlasů: 3 jednoduché domácí přípravky proti řídnutí vlasů
Valaská škola Hugolín Gavlovič – Valaská škola
-
-
patří k didakticko-reflexivní poezii (má čtenáře „poučit“ o životní moudrosti a zkušenosti pastýřů).
-
se zabýval velkým množstvím otázek týkajících se vztahu jednotlivce k Bohu, k bližním a ke společnosti – v těchto tématech jsou rady a poučení, které mají čtenáře vést ke zbožnému a ctnostnému životu.
-
oslovuje všechny lidi bez ohledu na rozdíly v bohatství a sociálním postavení.
-
v 1. v části o vztahu k Bohu vyzývá k odstupu od pozemských, pomíjivých hodnot a za pravé štěstí považuje Boží milost; odsuzuje pověrčivost a víru ve sny, varuje před nevyhnutelností smrti, nabádá k bázni před Bohem a k ochotě mu sloužit.
-
V dalších 2 rubrikách (o postojích k lidem a ke světu) je zasvěcený a vzdělaný autor , Hugolín Gavlovič – Valaská škola.
-
dílo rozvíjí smysl pro adresáta, jeho běžný život, autor bere v úvahu úroveň čtenářova myšlení a vkusu, zábavné prvky oživují kompozici, ale vždy jsou podřízeny primární výchovné a moralizující funkci.
-
básně se zabývají základním vzděláním
-
projevuje obdiv a sympatie k chudým a sedlákům, zejména pro jejich zručnost, průmysl a důvtip, ale také odpor k pánům, kteří jsou příčinou jejich bídy a nouze lidu; kriticky komentuje soudobé společenské zvyklosti.
- Vyjadřuje nesouhlas s válkami, v srdci mu leží opravdová láska k vlasti, sklání se před statečnou a vytrvalou prací, varuje před pyšnou arogancí či podceňováním druhých a před slepou důvěrou v moc peněz.
-
existuje více než 1200 dvanáctiveršových básní napsaných v bohemizované slovenštině.
- zdrojem mravních poučení a praktických rad je nejen biblická, antická, středověká, humanistická a barokní literatura, ale i vlastní zkušenosti, zážitky a postřehy autora získané při styku s prostým lidem a šlechtickým stavem Hugolína Gavloviče – Valašská škola.
- valašská škola má sloužit jako „morální kodex“ pro čtenáře všech sociálních vrstev, ale etické ideály jejích didakticko-reflexivních básní jsou velmi blízké nebo zcela totožné s etikou sociálně utlačovaných vrstev.
Hugolín Gavlovič – Valašská škola skladby:
-
14slabičné kuplety tvoří 12veršovou strofu – skladba obsahuje 21 cyklů, je zarámována prologem a epilogem.
-
poslední dva verše obsahují ponaučení (hlavní myšlenku)
-
používá sylabický veršový systém – pravidelné opakování 14 slabik.
-
verše jsou spojeny do dvojverší
-
uplatňuje se zde rytmicko-syntaktický paralelismus (konec verše se shoduje s koncem myšlenky) , Hugolín Gavlovič – Valaská škola
Jednotka:
veršová skladba 17 000 veršů
Téma: Sbírka rad a ponaučení, která má čtenáře poučit a dovést k mravní dokonalosti. Umělecká díla
obsahuje mnoho přísloví, rčení, aforismů a maximálně 11 bajek.
Obsahuje také několik působivě vtipných myšlenek.
Sbírka obsahuje:
Životní moudrost pastýřů napsaná na salaši
Cíl:
Poučit čtenáře a vést ho k mravní dokonalosti.
Obsah:
-
Člověk – Bůh – ,,Všichni se stejně rodí, všichni stejně umírají.“
-
Poddaní a páni – ,,Páni ledu – loupežníci domu“. (autor stojí na straně chudých)
-
Oslava práce a pracovitosti i- ,,Práce stále přináší nemalé výhody.“
-
Vlastenectví – ,,Velmi hloupý je ten, kdo je hloupý.“
-
Chvála vzdělání – „Chceš-li být literárním mistrem, musíš při učení sedět.“
-
Kritika opilství – „Hle, opilec – nikdo ho nemá rád.“
-
- Hugolín Gavlovič – škola Valaská