Maturitní žánry – Vše o maturitních žánrech
Maturitní žánry . Vše, co potřebujete vědět o maturitních žánrech, na jednom místě . Maturitní žánry jsou :
Obsah článku:
Absolventské žánry
povinné práce naleznete na adrese Slovenský jazyk
Reflexe
- 1. ÚVOD : je třeba vycházet z určitých skutečností, které jasně pojmenujete , nebo z určitého, často obecného problému.
Na začátku může být otázka, motto , citát, přísloví, pořekadlo, úryvek.
z básní, písní … - 2. Jádro: -prozkoumané skutečnosti je třeba zhodnotit , zaujmout k nim postoje , rozvíjet vlastní myšlenky.
- 3. ZÁVĚR: – dokažte svá tvrzení , argumentujte , vyvoďte závěry , můžete nechat problém otevřený. Můžete použít motto , citát , frazeologismus, použít lidovou moudrost , řečnické otázky.
Mluvení
- 1.-napište příběh s pointou
- 2.-respektovat vnitřní strukturu epického díla / zápletka, dějový uzel , vyvrcholení děje, nečekaný zvrat v ději , rozuzlení /.
- 3.- v jednoduchém vyprávění – úvod, jádro , závěr – tj. událost zachycená v časové posloupnosti.
- 4.- Text by měl být rozdělen na zónu vypravěče a zónu postavy.
-zaměřit se na událost, která se odehrála
Výklad
- 1. ÚVOD
Nastínit téma , problém , použít definici , motto , myšlenku významné osoby. Úvod by měl být motivační. Vzbuďte zájem o téma. - 2. JADRO
Podrobné vysvětlení problému, potřeba použít důkazy , zdůvodnění . - 3. ZÁVĚR
Vytvořte závěr. V návaznosti na úvodní myšlenky . Můžeme použít různé citáty, motta, definice atd.
Charakteristika osoby
- ÚVOD – vycházíme z popisu
- JADRO- pomalu se přesouváme do charakterizace. Například povahu člověka spojujeme s jeho
zájmy , rodinné zázemí , všímáme si prostředí, ve kterém žije, jeho vztahů.
lidem a postupně všechny poznatky spojujeme do jednotného celkového pohledu. - ZÁVĚR- Charakteristiku lze uzavřít úvahou, reflexí.
Fiktivní životopis
- ÚVOD : Základní informace o životě člověka
- KIND: V chronologickém pořadí popsané životní události osoby.
/ – narození , – studium , – rodinné zázemí , – úspěchy , – kritické okamžiky v životě ,
– schopnosti , – zážitky z cest , – smysl práce , práce , – ambice do budoucna …/. - ZÁVĚR: Může skončit reflexí , reflexí …
Absolventské žánry
Diskusní příspěvek
Diskusní dokument má dvě části:
- přesně definovaná komunita – podle toho je zvoleno oslovení / Vážení pánové, vážené paní, vážení pánové
Dámy! / – končíme vykřičníkem /
– na přednášku je třeba navázat / Dovolte mi také navázat na přednášku… . /
– zároveň lze vyjádřit vlastní názor / hned na začátku sdílím nebo nesdílím daný názor / - Vyjádření vlastního názoru / – použití na začátku věty : Myslím, že …, Obtížné
věřit…, Nesouhlasím… .
– V textu použijte příběh , krátké vyprávění.
– Používejte kritické repliky , uvádějte přesvědčivé argumenty.
-Na závěr vám děkuji za pozornost. Děkuji vám za vaše slovo.
-Používejte jednotné číslo!
Slavnostní projev
- ÚVOD : – rozhodli jsme se oslovit : vážený pane ministře, vážené poslankyně a poslanci !
/ – více účastníků by mělo být uvedeno podle pracovní a společenské hierarchie/
Adresu ukončíme znakem !-exclamation.
– při psaní vynechejte jeden řádek za adresou.
-Text úvodu může být stylizován takto: Dovolte mi … Vítejte na stránkách …. Je to velká čest,
že odhalíme sochu Ľ.Štúra …..
-V úvodu můžeme použít umělecké a rétorické prostředky . Mohou být :
-výrok známé osobnosti , obecné rčení , přísloví , pořekadlo.
-otázka
-konkrétní příběh
-Nedoporučuje se používat výmluvu . - KIND: analýza , příjemné životní okamžiky , srovnání
-neskákat z jedné věci na druhou
-pokrok od jednoduchosti ke složitosti
-zopakujte myšlenku jinými slovy
-použití tropů , figur – ilustrativní vyjádření
-čísla jsou zaokrouhlena
-můžeme použít řečnickou otázku
-vyjádřená věta – Naši spolužáci , nikdy se nevzdávají .
-dvě nevýhody – Nemohu nezmínit … - ZÁVĚR: Můžeme ji stylizovat :
– shrnutí hlavních myšlenek
– výzva k akci
– citace vhodných veršů
– pochvala od posluchačů – kompliment
– vyvolává smích…
-Nevhodný závěr: „To je asi tak všechno, co jsem chtěl říct, takže můžu skončit“.
-Součástí dobrého závěru je poděkování – řečník musí být vděčný. Například. : “ Vážení přátelé, děkuji vám…“ … „Přeji si, abyste…“… - Absolventské žánry
Umělecký popis
Při psaní je důležité mít na paměti:
1. V uměleckém popisu se věci zobrazují v pohybu , obvykle pomocí sloves.
2. Umělecký popis je v jistém smyslu rozmarný.
3. Umělecký popis může vyvolat strach, hrůzu, štěstí.
4. Základem uměleckého popisu není přesný přenos viděného, ale jeho transformace na základě našeho vnímání.
5. Předmět je v uměleckém popisu popsán nepřímo , připomíná něco jiného.
6. V uměleckém popisu se používá básnická metafora, personifikace , metonymie.
7. Používáme přirovnání./Nepojmenováváme daný jev slovem, které ho obvykle pojmenovává , ale slovem, které obvykle pojmenovává jiný jev . /
8. V textu je nutné použít básnické přirovnání: / např. rychlý jako blesk, vysoký jako topol…/
Básnický přívlastek – Nad námi se klenulo jasné modré nebe .
metafora – vyjadřující význam /- pršelo listí – padalo, – louka hořela voňavými ohni – louka kvetla žlutými květy ,….
metonymie – / Je to přenesení názvu jedné věci na jinou na základě věcné souvislosti ./ Například : Čtu Kukučína , pije pátou skleničku , Bratislava hučela , nebe nezná oblíbence ….
synekdocha / zvláštní vztah k celku / Např. : Bylo tam celé město. Zvítězila Žilina.
hyperbola / zveličení / Řekl jsem tisíckrát .
lithotest – / jednoduchost , rafinovanost / Např. Mladá žena. Není nejmoudřejší.
eufemismus – snaha říci nepříjemnou věc mírnějším způsobem – např. Spěte navždy.
personifikace – oživení neživých věcí – Les plakal . Voda zpívala .
Absolventské žánry
SLOŽENÍ POPISU:
- Popis začínáme celkovým pohledem. Nejprve si přiblížíme, jak objekt vypadá, jak zapadá do určitých souvislostí, jaké má rozměry, barvu atd. Pak pokračujeme v popisu podrobností.
- Rozdělte text na úvod, jádro a závěr. Změňte odstavec, pokud se v něm přechází od popisu jednoho tématu k jinému. Na závěr je třeba vyjádřit dojem.