ELEKTROTECHNIKAElektrotechnika

Elektrická trakce

Elektrická trakce je technický název pro způsob pohonu hnacích kol elektromotorem, který se nazývá trakční motor.

Výhody elektrické trakce:

1. Dobré trakční vlastnosti:

– vyvíjí vysoký točivý moment a vysokou tažnou sílu,

– motor je značně přetížený,

– má pomalý rozjezd z odpočinku na ,

– regulace otáček je snadná a úsporná.

2. Snadné přizpůsobení konstrukce vozidlu:

– motor lze tvarově přizpůsobit,

– požadovaný hnací výkon lze rozdělit mezi více motorů pohánějících jednotlivé nápravy,

– jednoduchý převod pro pohon kol pomocí převodů s trvalým záběrem ,

– velká odolnost proti nárazům,

– malá hmotnost a rozměry.

3. Výhodné provozní vlastnosti:

– skvělá energetická účinnost,

– dlouhá životnost,

– snadné ovládání,

– rovnoměrný chod motoru,

– neznečišťuje životní prostředí.

Nejstarší muž na světě

Nevýhody elektrické trakce:

– vysoké investiční náklady na výstavbu,

– závislost na dodávkách elektřiny,

– vyšší cena elektrických lokomotiv,

 – Zvýšená spotřeba elektřiny v zimě na pro vytápění a v létě na pro klimatizaci.

Typy elektrické trakce:

– železniční tratě (železniční doprava),

– městské železniční tratě (tramvajová doprava),

– městské trolejbusové linky (trolejbusová doprava),

– linky metra (metro),

– průmyslové linky (průmyslová doprava),

– důlní tratě (důlní hlubinná doprava).

Napěťové systémy rozvodu trakční energie:

a) stejnosměrné systémy:

250 V – důlní hlubinná doprava

600V, 750V, 1000V – městské koleje a vozíky

750 V – metro

3 kV – železniční doprava

b) Jednofázový střídavý systém:

15 kV/16,7 Hz (původně 16 2/3 Hz) – železniční doprava

25 kV /50 Hz – železniční doprava

Elektrická trakce na Slovensku:

Železniční doprava (ŽSR):

– 25 kV/50 Hz AC (jižní část země, 737 km)

– 3 kV stejnosměrný proud (vedení Čop UZ – Čierna nad Tisou – Košice – Žilina – Púchov – Horní Lideč ČD, tratě

severně od něj a několik kratších navazujících tratí)

– 15 kV/16 2/3 Hz střídavý proud (2,3 km dlouhý úsek Bratislava – Petržalka – Kittsee ÖBB)

Trolejbusová doprava – Banská Bystrica, Bratislava, Žilina, Prešov, Košice

Tramvajová doprava – Bratislava, Košice

Rozdělení trakce podle napájení vozidla:

a) Závislá trakce – elektrická energie je do hnacího vozidla přiváděna z trakčního (trolejového) vedení pomocí sběrače, přičemž kolejnice plní funkci zpětného vodiče – železniční, tramvajová doprava. Na metru jsou hnací vozidla napájena z třetí izolované kolejnice. V případě trolejbusové dopravy jsou vozidla napájena z dvoupólového trolejového vedení . Vybudování závislé trakce je investičně náročné. Kromě nadzemního vedení je nutné vybudovat stacionární elektrické zařízení – elektrické stanice (transformátory, měniče, rozvodny).

b) nezávislá trakce – vozidlo není závislé na dodávce elektrické energie, která je zdrojem elektrické energie pro trakci. pro trakční motory se nachází na vozidle.

Rozdělení hnacích vozidel podle typu proudu:

– pro jednosměrný systém,

– pro jednofázovou střídavou soustavu s frekvencí 16,7 Hz (16 2/3 Hz),

– pro jednofázovou střídavou soustavu s frekvencí 50 Hz ,

– dvoupruhová vozidla.

Podle zdroje primární energie se vozidla nezávislé trakce dělí na:

– dieselelektrické,

– benzín-elektřina,

– bezdrátové.

Podobné články

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Back to top button