Elektrická trakce
Elektrická trakce je technický název pro způsob pohonu hnacích kol elektromotorem, který se nazývá trakční motor.
Výhody elektrické trakce:
1. Dobré trakční vlastnosti:
– vyvíjí vysoký točivý moment a vysokou tažnou sílu,
– motor je značně přetížený,
– má pomalý rozjezd z odpočinku na ,
– regulace otáček je snadná a úsporná.
2. Snadné přizpůsobení konstrukce vozidlu:
– motor lze tvarově přizpůsobit,
– požadovaný hnací výkon lze rozdělit mezi více motorů pohánějících jednotlivé nápravy,
– jednoduchý převod pro pohon kol pomocí převodů s trvalým záběrem ,
– velká odolnost proti nárazům,
– malá hmotnost a rozměry.
3. Výhodné provozní vlastnosti:
– skvělá energetická účinnost,
– dlouhá životnost,
– snadné ovládání,
– rovnoměrný chod motoru,
– neznečišťuje životní prostředí.
Nevýhody elektrické trakce:
– vysoké investiční náklady na výstavbu,
– závislost na dodávkách elektřiny,
– vyšší cena elektrických lokomotiv,
– Zvýšená spotřeba elektřiny v zimě na pro vytápění a v létě na pro klimatizaci.
Typy elektrické trakce:
– železniční tratě (železniční doprava),
– městské železniční tratě (tramvajová doprava),
– městské trolejbusové linky (trolejbusová doprava),
– linky metra (metro),
– průmyslové linky (průmyslová doprava),
– důlní tratě (důlní hlubinná doprava).
Napěťové systémy rozvodu trakční energie:
a) stejnosměrné systémy:
250 V – důlní hlubinná doprava
600V, 750V, 1000V – městské koleje a vozíky
750 V – metro
3 kV – železniční doprava
b) Jednofázový střídavý systém:
15 kV/16,7 Hz (původně 16 2/3 Hz) – železniční doprava
25 kV /50 Hz – železniční doprava
Elektrická trakce na Slovensku:
Železniční doprava (ŽSR):
– 25 kV/50 Hz AC (jižní část země, 737 km)
– 3 kV stejnosměrný proud (vedení Čop UZ – Čierna nad Tisou – Košice – Žilina – Púchov – Horní Lideč ČD, tratě
severně od něj a několik kratších navazujících tratí)
– 15 kV/16 2/3 Hz střídavý proud (2,3 km dlouhý úsek Bratislava – Petržalka – Kittsee ÖBB)
Trolejbusová doprava – Banská Bystrica, Bratislava, Žilina, Prešov, Košice
Tramvajová doprava – Bratislava, Košice
Rozdělení trakce podle napájení vozidla:
a) Závislá trakce – elektrická energie je do hnacího vozidla přiváděna z trakčního (trolejového) vedení pomocí sběrače, přičemž kolejnice plní funkci zpětného vodiče – železniční, tramvajová doprava. Na metru jsou hnací vozidla napájena z třetí izolované kolejnice. V případě trolejbusové dopravy jsou vozidla napájena z dvoupólového trolejového vedení . Vybudování závislé trakce je investičně náročné. Kromě nadzemního vedení je nutné vybudovat stacionární elektrické zařízení – elektrické stanice (transformátory, měniče, rozvodny).
b) nezávislá trakce – vozidlo není závislé na dodávce elektrické energie, která je zdrojem elektrické energie pro trakci. pro trakční motory se nachází na vozidle.
Rozdělení hnacích vozidel podle typu proudu:
– pro jednosměrný systém,
– pro jednofázovou střídavou soustavu s frekvencí 16,7 Hz (16 2/3 Hz),
– pro jednofázovou střídavou soustavu s frekvencí 50 Hz ,
– dvoupruhová vozidla.
Podle zdroje primární energie se vozidla nezávislé trakce dělí na:
– dieselelektrické,
– benzín-elektřina,
– bezdrátové.