Slovenský jazykSLOVENSKÝ JAZYK A LITERATURA

Ján Botto – Jánošíkova smrt vše o díle

Jan Botto – Jánošíkova smrt – vše, co potřebujete vědět , kompozice , hrdinství a tragédie . Ján Botto – Jánošíkova smrt o autorovi a jeho díle.

Ján Botto

  • pocházel z rolnické rodiny 
  • studoval na Levoča, byl lesním inženýrem.
  • cestoval po Slovensku, znal lidi a folklór.
  • jeho dílo završuje etapu romantismu

  • skládal básně na způsob lidových písní (stejně jako ostatní Štúrovci).
    )
    , často přebíral celé verše
  • stavebním principem jeho básní je kontrast (tma – negativní síly, světlo – pozitivní stránky života).
  • se snažil zdůraznit boj za svobodu (Obraz Slovenska, Tatranský poklad, Slovenské pověsti).

  • psal lyrické básně a balady (


    Margita a Besna

    – tato balada řeší morální konflikt založený na příběhu macechy a její pastýřky. Macecha ze žárlivosti shodí Margitku ze skály do vln Váhu, ta se promění ve skálu, ale macecha neunese tíhu svého činu a utopí se. I ta se mění v nebezpečný sráz, který ohrožuje krovy. Žlutá lilie – podobný konflikt jako v případě Margit a Besny a jedná se o porušení manželské věrnosti. Adam a Eva si slibují „lásku až za hrob“, ale Eva se do roka po Adamově smrti vdá. Adam se o půlnoci vrací ze záhrobí a Eva umírá strachy. Mění se v lilii, ale roste v trny).
  • Mastné vlasy : 5 domácích prostředků

 Ján Botto Jánošíkova smrt

  • epická skladba, v níž Jánošík není zobrazen v boji a hrdinských situacích, jak ho známe z lidového podání, ale Bottův Jánošík vzpomíná na svůj odboj s hořkostí.
  • Jánošíkovo hrdinství a tragédie symbolizuje osud slovenské romantické generace.
  • poprvé byla tato skladba publikována v almanachu Lipa
  • Botto zpracoval téma Jánošíka podle lidových tradic, používá lidový jazyk a prostředky folkloru (využil tedy poetiku folkloru).
  • Ján Botto – Jánošíkova smrt
  • Složení: básnická skladba se skládá z předmluvy a 9 písní. Děj je slabý, bez epizod, přerušovaný přírodními popisy. Většina básně je psána dvanáctislabičným veršem.
  1. Úvod – alegorie (matka a dítě – básník a verš), oslava svobodného života.
  2. Zpěv – popis svobodného života (symbol – watt) horalů na Králově hoře (12 sokolů), na konci zpěvu se družina dozvídá o zajetí Jánošíka.
  3. Zpěv – podává nám obraz o zajetí Jánošíka na základě legendy , podle níž byl Jánošík zrazen Gajdošíkem.
  4. Zpěv – zde se Jánošík a jeho milá loučí, Jánošík se dostává do vězení
  5. Zpěv – je nejpochmurnější, je to obraz vězení v noci, Jánošíkovi se zdá sen o mládí, ale ďábel mu připomíná blížící se smrt, zpěv je postaven na kontrastu snu a reality.
  6. Zpěv – Jánošík se probudí a realisticky si uvědomí, že nový den mu přinese smrt. Jánošík zde žaluje společnost a uvažuje, kdo je větším viníkem (ideologické vyvrcholení).
  7. Zpěv – Jánošík je veden na šibenici a káže knězi, aby se modlil ne za něj, ale za nešťastný lid.
  8. Zpěv – Jánošík se loučí s krajem , zpěv zachycuje atmosféru smrti („nebe a země truchlí“).
  9. Zpěv – zobrazuje Slovensko po jeho smrti jako prokletou zemi, lidé si vyprávějí pohádky o Jánošíkovi, stává se symbolem svobody a boje proti nespravedlnosti.
  10. Zpěv – je alegorický, neskutečný, mystický, popisuje svatbu Jánošíka s královnou víl. Autor chtěl zdůraznit myšlenku, že ideály, za které Jánošík bojoval, jsou také nesmrtelné.

Ján Botto - Jánošíkova smrt

Rostliny do stínu – 11 pokojových rostlin do stínu

Stanislav Štepka –   Ján Botto Jánošíkova smrt

  • studoval pedagogiku v Nitře
  • spoluzakladatel Radošinského naivního divadla (RND), které vzniklo jako vesnický ochotnický soubor.
  • později RND působí jako profesionální divadelní soubor, hry píše výhradně Štepko.
  • typickým rysem je naivní pohled lidí na různé jevy.
  • jeho hry se vyznačují originálním humorem, útočnou satirou, parodicky zkresleným obrazem lidí.
  • nejoblíbenější hry jsou Jááánošííík, Člověčina, Kúpeľná sezóna.
  • Ján Botto – Jánošíkova smrt

Jaáánošííík

  • autor nedodržuje dokonalou kompozici hry, názvy kapitol jsou odvozeny z názvů lidových písní nebo z smrti Jánošíkovy, celé dílo je polemikou s mýty.
  • Štepka vykresluje Jánošíka jako obyčejného člověka, který nechce být hrdinou („Nechci se zapsat do dějin s kulkou mezi žebry“, „Mám být vzorem? Chystáte se vyvalit doma a Přijdu o ledviny?“, „Nechci jít do čtení).
  • Jánošíkův monolog končí slovy: „Tak já jdu a zvyknu si na šibenici.“
  • Autor využívá slovní gagy, některé slovní a jazykové prostředky Lasicy a Satinského (např. nesprávné zpracování vícevýznamového slova)
  • Ján Botto – Jánošíkova smrt

Podobné články

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Back to top button